Tiga Pemimpin Dunia Yang Hafal Quran : Pena Hijau

Tiga Pemimpin Dunia Yang Hafal Quran

Tolonglah!! Mereka Sangat Memerlukan Doa Anda
18 Aug 2013
Minyak Naik Lepas PRU13
3 Sep 2013
Tolonglah!! Mereka Sangat Memerlukan Doa Anda
18 Aug 2013
Minyak Naik Lepas PRU13
3 Sep 2013
icon follow us

RAJA SAUDI ARABIA “FAISAL BIN ABDUL AZIZ”
Faisal ibn Abdul Aziz Al Sa’ud (1906 – 25 Mac 1975) adalah Raja Arab Saudi dari tahun 1964 hingga tahun 1975. Raja Faisal lahir di Riyadh pada tahun 1906 dan merupakan anak keempat Raja Abdul Aziz Al Sa’ud.
Beliau hafal 30 juzu’ Al-Quran pada usia 16 tahun, menjadi panglima perang pada usia 19 tahun, memimpin timur tengah untuk melawan Israel (tidak dilakukan oleh raja Saudi lainnya), satu-satunya pemimpin Arab yang berani menyekat minyak bumi ke Amerika Serikat dan Nato.
Raja Faisal dikenali sebagai pemimpin yang soleh dan sangat mengambil berat soal kesejahteraan rakyatnya. Beliau menghapuskan penghambaan di Arab Saudi dengan membeli dan memerdekakan hamba-hamba tersebut dengan wang peribadinya. Raja Faisal juga melakukan penyederhanaan gaya hidup keluarga diraja serta melakukan penjimatan wang kerajaan dengan menarik 500 kereta mewah Cadillac milik istana, dana dari hasil program diatas salah satunya terlaksana pada pembangunan telaga besar hingga sedalam 1,200 meter sebagai tambahan sumber air rakyat untuk dialirkan di atas tanah-tanah tandus di Semenanjung Arab.
Dalam seruan khutbah Jihadnya melawan Israel, Raja Faisal berdoa dihadapan khalayak agar Allah menetapkan kematiannya diterima Allah sebagai orang yang terbunuh dijalanNya (Syuhada). Doanya dimakbulkan Allah. Beliau dibunuh konspirasi melalui tangan anak saudaranya sendiri yang baru pulang dari Amerika kerana Raja Faisal menolak keinginan Presiden AS Ricard Nixon agar menghentikan Sekatan Minyak Saudi pada Amerika Syarikat & Nato.
PERDANA MENTERI PALESTINA “ISMAIL HANIYA”
Ismail Haniya lahir pada Januari 1963 adalah pemimpin politik utama kumpulan/parti Hamas dan Perdana Menteri Semenanjung Gaza yang terkini dan pertama.
Selepas Hamas merampas Gaza daripada Fatah pada 14 Jun 2007, beliau telah dipecat oleh Presiden Mahmoud Abbas. Sebenarnya Mahmoud Abbbas selaku Presiden Palestin, tiada ada kuasa membubarkan kabinet Ismail Haniya. Oleh kerana itu Ismail Haniya menolak pembubaran dan pemecatan itu kerana tidak perlembagaan.
Beliau adalah seorang Perdana Menteri yang hafal 30 juzuk Al-Quran, bahkan anaknya yang bernama Aid berhasil menyempurnakan hafalan Al Quran dalam 35 hari dan memperoleh gelar mumtaz (sempurna). Ismail Haniya memiliki sanad hafalan yang tersambung ke Rasulullah SAW dan hampir setiap Jumaat beliau berdakwah kepada rakyatnya di berbagai masjid di Palestin. Subhanallah..
Dan dalam sebuah artikel berita, beliau adalah seorang Imam solat terawih di bulan Ramadhan yang selalu dinanti kehadirannya oleh banyak jemaah ketika beliau menjadi Imam Solat Terawih.
PRESIDEN MESIR “Dr. MOHAMMAD MURSI”
Muhammad Mursi Isa al-Ayyat merupakan Presiden Mesir pertama yang hafal Al Quran. Ketua keluarga yang patut dicontoh, prestasinya di bidang akademik, ilmu keagamaan dan organisasi tidak diragukan lagi.
Keberanian menegakkan kebenaran dibuktikan dengan merasai pahitnya penjara di masa Rezim Mubarak berkuasa, bahkan keluarganya turut menjadi sasaran penangkapan. Anaknya Dr. Ahmad juga pernah dipenjara.
Dr. Muhammad Mursi adalah seorang Hafiz iaitu hafal Al Quran 30 Juzuk, tidak hanya dirinya yang Hafiz, bahkan seluruh keluarganya iaitu isteri dan lima orang anaknya semuanya telah hafal Al Quran.
P/S : 
alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Leave a Reply

Tiga Pemimpin Dunia Yang Hafal Quran
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more